Semppa.net Foorumin päävalikko
Kirjoittaja Viesti
<  Henki ja Elämä  ~  Kuka se heistä on?
Duiduli
LähetäLähetetty: Maa Hel 04, 2008 2:48 pm  Vastaa lainaamalla viestiä

En osaa sanoa tästä mitään. En ole kirjoittanut mitään pitkään aikaan ja otsikointi ei mennyt nappiin.
Tämä ei liene novelli, mutta ainakin se on tarina - tarina surkeasta miehestä, joka elää surkeaa elämää.

Kuka se heistä on?

Ovi kolahti. Avaimet kilisivät, kengät tömähtivät vaimeasti vaatekaapin pohjalle. Takin vetoketju piti ääntä. Olin varma, että takin saisin korjata aamulla eteisen lattialta.
Kilinä ja kolina keittiössä saivat minut kurtistamaan kulmiani. Jääkaappi nitisi ja mikron kilahdus nosti kiukkuni pintaan. Vapisin peittoni alla ja yritin painaa silmäni tiukemmin kiinni.
Hiljaisuus muodosti unen omaista utua päähäni, olin varma, että saisin viimein nukahtaa. Tuntui hyvältä, jäseneni kaipasivat lepoa.

Makuuhuoneen ovi kävi ja havahduin hereille. Ajatukseni juoksivat jälleen kirkkaasti ja tutuksi käynyt kiukku palasi mieleeni. Nukutko sinä? No, en taatusti tuon kolistelun jälkeen! Painoin huuleni tiukasti yhteen, jotta en sanoisi mitään. Hyvä. Kuiskaus vaimeni pimeyteen, makuuhuoneen ovi kävi jälleen, avaimet kilisivät, ulko-ovi kolahti. Ainakin saisin nukkua.

Herätyskellon ääni kuului vaimeasti, jostain etäältä. Halusin kääntää kylkeäni, sulkea sen pois mielestäni, mutta ääni veti minua päättäväisesti kohti tietoisuutta. Hapuilin kädelläni puhelimeni pöydältä ja sammutin hälytyksen. Silmät vielä suljettuina nousin istumaan sängynreunalle ja venyttelin käsiäni ja selkääni.
Raotin silmiäni, hieroin niitä sormillani ja vilkaisin olkani ylitse. Sängyn toinen reuna oli tyhjillään, peitto oli suorassa – siinä ei ollut nukkunut kukaan.

Eteisen lattialla mytyssä oli valkea välikausitakki. Keittiönpöydällä likainen lautanen, puoliksi tyhjä mehulasi ja avonainen, lähes täysi maitotölkki murjottivat yksinäisyydessään. Puistelin päätäni epäuskoisena. Millaisessa kaaoksessa tuo tyttö asuisi, jos hänen jälkiään ei kukaan olisi siivoamassa?
Tyhjensin maitotölkin lavuaariin. Ei sitä voisi enää juoda. Mehulasin kumosin maidon perään, se haiskahti viinalle. Lautanen ja lasi löysivät tiensä tiskikoneeseen, tyhjän maitotölkin huuhtelin ja asetin ylösalaisin kuivumaan. Sen jälkeen ryhdyin aamukahvin keittoon.

Ovi kolahti. Avaimet kilisivät, kengät tömähtivät vaimeasti vaatekaapin pohjalle. Lukitsin katseeni aamun sanomalehteen ja hörpin kahviani hiljaisuudessa. Huomenta, rakas! Olin kuin en kuulisi. En halunnut kuulla.
Nuorikkoni oli ilmeisen hyvällä tuulella. Hän hyräili laittaessaan aamupalaa itselleen. Loin nopean vilkaisun lehteni reunan yli enkä yllättynyt yhtään; tytön hiukset olivat sekaisin, huulipuna oli levinnyt suun ympäristöön ja yllään hänellä oli lyhyt yöpaita, jonka hihat olivat käsittämättömästi olemattomat. Suuri kaula-aukko esitteli turhan rohkeasti povea. Sekaisin hän oli, koko tyttö – ulkoisesti sen saattoi tällä hetkellä havaita jokainen, joka osui paikalle; sisäisesti hän oli pyörremyrsky.

Suojattini istuutui minua vastapäätä, pöydän toiseen päähän. Hänen kasvoilleen oli jähmettynyt hymy eikä hän koskenutkaan valmistamiinsa voileipiin. Katsoa minua! Siirsin katseeni lehdestäni ja tuijotin tytön nauraviin silmiin. Olet aina niin siisti! Kuvotat minua.
Alkuaikoina olin kuvitellut sen olevan leikkimielinen rakkaudentunnustus, osa rakkaani omituista huumorintajua. Nyt, kaksi vuotta myöhemmin, tiesin sen olevan halveksuntaa piilotettuna kauniin hymyn taakse. Olin varmaankin kasvanut kieroon, kun en ollut lähtenyt suhteesta.
Laskin lehden käsistäni. Huokaisin syvään. Poistuin keittiöstä laittamaan itseäni työkuntoon ja jätin tytön hymyilemään seinille. Hän ei koskisi leipiinsä ja minä saisin siivota ne työpäivän jälkeen. Elämäni oli surullista ja minä olin rakastunut siihen. En tiedä, välitinkö enemmän tytöstä, vai surullisesta sävystä tarinassani. En halunnut luopua kummastakaan.

Seisoin kylpyhuoneen peilin edessä tarkastelemassa parranajon jälkiä. Näytti siistiltä, olin saanut ajettua sängen pois kauttaaltaan. Lähden. Avaimet kilisivät, takin vetoketjusta lähti ääni, kun se vedettiin ylös, ulko-ovi kolahti.
Hartiani painuivat kasaan. Peilistä tuijotukseeni vastasi huomattavasti vanhentunut silmäpari, joita varjostivat tummat silmänaluset. Tuntui siltä kuin olisin elänyt jo koko elämäni, nähnyt kaiken ja voisin ihan milloin vain kuolla vanhuuttani.

Painoin kotioven perässäni kiinni. Tervehdin vastaantulevaa taksikuskinaapuriani, Mäkistä, joka tuli kotiin yövuoron jälkeen. Hän se ei ainakaan ole, ajattelin.
Vilkaisin alakuloisena kerroksessamme asuvan Svenssonin postiluukkua. Hän oli naapureistani ainoa, jonka tunsin. Olimme joskus aikanaan opiskelleet samassa yliopistossa Ruotsissa.
Laskeuduin portaat toiseen kerrokseen. Jaakkola. Pelkonen. Virtanen. Kuinka surkuhupaisaa, että rapussamme asui Virtanen!
Ensimmäisessä kerroksessa haisi tupakansavu. Siitä oli valitettu usein isännöitsijälle, mutta eihän se voinut kieltää tupakointia huoneistossa. Meinasin pyörtyä. Väänänen. Lampi. Mäki. Varsinainen naapurien kirjo. En edes tiennyt, minkä näköisiä naapureita minulla oli. En olisi voinut tervehtiä ketään kaupassa. Ainoastaan taksikuski, naapurini Mäkinen ja opiskelukaverini Svensson olivat minulle kasvoiltaan tuttuja.

Istahdin autoni etupenkille. Kuin mantraa, hoin itselleni auton käynnistyksen vaiheita. Virta päälle. Kytkin pohjaan. Vaihde vapaalle. Kytkin pohjassa. Peruutusvaihde. Kevyesti kaasua, hitaasti kytkin ylös.
Kolahti. Tiesin katsomattakin pussanneeni Mäkisen taksin keulaa. Painoin pääni rattia vasten ja huokaisin syvään. Kuka se heistä on?

Näytä edelliset viestit:   
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia

Näytä seuraava aihe
Näytä edellinen aihe
Sivu 1 Yht. 1
Semppa.net Foorumin päävalikko  ~  Henki ja Elämä

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin

Siirry:  

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa