Semppa.net Foorumin päävalikko
Kirjoittaja Viesti
<  Henki ja Elämä  ~  Tuskaa ja hikeä ennen Heinolaa
tuuli
LähetäLähetetty: Tii Tam 31, 2006 2:05 am  Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä on kirjoitettu viime kesänä, löysin sen äsken yrittäessäni organisoida tietokoneeni sisältöä.

34 sinistä autoa. 12 maitolaituria. 35 sinistä autoa. En enää koskaan matkusta bussilla, ainakaan Sulkavalta Helsinkiin. Karkit loppuivat jo ennen Mikkeliä ja seuraavan kerran pääsen vessaan vasta Heinolassa. Kuumakin on, ja vesipullo tyhjenee hitaasti mutta varmasti. Kuolen ehkä janoon parin tunnin kuluessa. 36 sinistä autoa. Peltoa ja järveä. Järveä ja peltoa. Bussi tärisee uhkaavasti kuljettajan kiihdyttäessä, hajoaisi nyt vaan koko moottori, niin pääsisin ulos. Viereisen penkin nainen pelaa pasianssia kannettavalla tietokoneella. 37 sinistä autoa. Aurinko paistaa suoraan bussiin, eikä minun paikkani kohdalla tietenkään ole ikkunaverhoja. Matkahuolto voisi panostaa auringonvalon ehkäisyyn vähän tehokkaammin. Tai ehkä minä voisin opetella valitsemaan istumapaikkani paremmin. Cd-soittimen patterivalo alkaa vilkkua. 13 maitolaituria. Lehmiä. Mäntyharjulta kyytiin nousee muutama riehakas keski-ikäinen nainen. Perjantai-iltapäivän huumaa. Naiset kikattelevat ja rymistelevät takapenkille. Taittelen matkalipustani joutsenen, puran sen ja taittelen kukaksi. Asfaltti väreilee, eikä ikkunasta vilahtavan järven sinisenkiiltävä vesi ole koskaan näyttänyt yhtä houkuttelevalta ja samalla saavuttamattomalta. Juon vesipullon tyhjäksi ja naputtelen polviani. 38, 39 sinistä autoa. Jos ehdin nähdä 50 sinistä autoa ennen seuraavaa pysähdystä, selviän hengissä Helsinkiin. Naisjoukon nauru tunkeutuu cd-soittimen mekastuksen läpi. Säädän äänenvoimakkuuden niin kovalle, että korviin sattuu. Naapuripenkin pasianssinainen vilkaisee minua, saapahan osansa matkamusiikistani. Hiukset liimaantuvat kiinni hikiseen niskaani. Loistava idea lähteä tällaiselle kärsimysten matkalle hiukset auki ja pakata ainoa hiussolki Adidaksen kassiin bussin ruumaan. Tyhmyydestä sakotetaan. Yritän letittää hiuksiani huonolla menestyksellä. 40 sinistä autoa. Käärin farkkujen lahkeita ylös ja otan kengät pois. Huono idea, jalkani haisevat kammottavalle ja sukat ovat läpimärät. Maiharien käyttäminen heinäkuussa on ehkä vielä hiusten aukipitämistäkin ajattelemattomampaa. Tungen kengät takaisin jalkaan. Montakohan sinistä autoa jäi kenkäurakan takia näkemättä? Maitolaiturit ovat selvästi jo loppuneet. Tuijotan ikkunasta suoraan kohti aurinkoa, kunnes alan nähdä vihreitä ja oransseja valoja. Pysähtyisiköhän bussi, jos sokeutuisin yhtäkkiä? Cd-soitin päästää äkäisen piippauksen ja musiikki loppuu. “Out of battery” vilkkuu itsevarmasti mustekidenäytöllä. Tekisi mieli heittää koko petollinen romu ikkunasta ulos kuusimetsään. 41 sinistä autoa. Heinola 10! Jokin toivon tapainen herää minussa. 42 sinistä autoa. Hymyilen ja tungen tyhjän vesipullon reppuuni. Takapenkin naiset availevat äänistä päätellen kaljapulloja. Poliisiauto ajaa vastaan. Kyllä se lasketaan siniseksi autoksi, 43 sinistä autoa siis. Pullonkorkki vierii keskikäytävää pitkin ja pysähtyy minun ja pasianssinaisen väliin. Karhu-olutta takana siis juodaan. Pasianssinainen sammuttaa tietokoneensa ja pakkaa sen mustaan laukkuun. Bussi kääntyy pois moottoritieltä. Voisin hyppiä riemusta. Heinolan keskusta, jos sitä voi keskustaksi sanoa, on autio. Bussi alkaa hiljentää vauhtia ja kaartaa linja-autoasemalle. Kokonainen parkkipaikka täynnä sinisiä autoja! Olen pelastunut! Ehkä olen saanut auringonpistoksen ja näen harhoja, mutta enää en välitä. Kuljettaja sammuttaa moottorin ja huutaa “Pidetään sellainen kolmen vartin tauko, kun odotellaan vähän myöhästynyttä vaihtoyhteyttä Jyväskylästä”. Otan repun ja kukan muotoisen matkalipun ja nousen ylös. Eläköön myöhästelevä Jyväskylän-bussi ja Heinolan linja-autoasema!

Goonies never say die.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Duiduli
LähetäLähetetty: Tor Hel 02, 2006 9:09 am  Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä on minun mielestäni erittäin hyvä novelli; vaikka se kuvaa tuskastunutta matkaa, niin se on kuitenkin humoristinen. Tästä jäi erittäin hyvä maku.

Otsikko voisi ehkä olla toinen. Ehkä olisin itse nimennyt sen "50 sinistä autoa" tai jotenkin vastaavasti... mutta sillä nyt ei varmaankaan ole kovin suurta merkitystä, kuvaahan tämän novellin otsikko sitä, mistä kirjoitetaan. Ehkä puutun liiaksi niihin detaljeihin, jotka miellyttävät minua.

Hieman minulle tuli sellainen olo, että novellin päähenkilö kapinoisi - tiedä sitten, mitä vastaan... Naisten tehdessä joutsenen päähenkilö tekee kukan. Naisten nauraessa cd-soitin laitetaan kovemmalle. Tahtooko päähenkilö hukuttaa itsensä omaan maailmaansa? Onko siellä omassa maailmassa helpompi olla erilainen?

"Heinola 10" - tulee muuten vääjäämättä mieleen Apulannan samanniminen albumi. Löytyypä se minunkin levyhyllystäni, tuskin koskaan kuunneltuna.

Tällaisia ajatuksia minulla heräsi.

Neropatti
LähetäLähetetty: Tii Hel 07, 2006 8:09 am  Vastaa lainaamalla viestiä
Ylläpitäjä

Tästä ainakin huomaa, että kirjoittaja on joskus kurkistanut kammionsa ulkopuolelle. Jos jotain tähän lisäisin niin kappaleenvaihtoja, nyt lukeminen oli aika tukalaa, kun ei ollut hengähdystaukoja. Itse lisäilen kappalevaihtoja kirjoittesani, ja sitten vielä lisää, kun luen tarinaa läpi. Se on lukijaystävällisyyttä.

Tyyli voisi olla ehkä vielä hienoisesti vähemmän suorasanainen ja tarinassa voisi olla muutama vieras sana, joita makustella. Nyt tapahtumien arkeen tukeutuva lianeaarisuus ja tyylin koruttomuus tuovat liiaksi mieleen raportin. Pidin kuitenkin tästä tarinasta väläyksenä kesäistä todellisuutta, vaikken siitä juuri syvällisiä opetuksia havainnutkaan. Enkä kaivannut.

Nopea vilkaisu Matkahuollon sivuille ei tue kertomuksesi faktoja. Heinolassahan on ohikulkutie.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
tuuli
LähetäLähetetty: Tii Hel 07, 2006 9:51 pm  Vastaa lainaamalla viestiä

Neropatti kirjoitti:

Nopea vilkaisu Matkahuollon sivuille ei tue kertomuksesi faktoja. Heinolassahan on ohikulkutie.

Busted.. Wink Kyseessä ei välttämättä olekaan juuri Heinola, vaan mikä tahansa kylää suurempi kaupunki(?), jossa matkan aikana on mahdollisuus päästä edes hetkeksi ulos tukalasta linja-autosta.
Mä olen aina saanut kommenttia noista kappalevaihdoista, ne aina jotenkin unohtuu. Itse en oikeastaan kiinnitä niihin edes huomiota. Pitänee taas ryhdistäytyä ja ryhtyä lukijaystävälliseksi. Sama ongelma liittyy otsikoihin. En koskaan keski mitään kunnon otsikoita, joten unohdan koko jutun, ja muistan sen uudestaan vasta "julkaisuvaiheessa", jolloin otsikoksi päätyy ensimmäinen mieleeni pamahtanut ajatus.

Goonies never say die.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia

Näytä seuraava aihe
Näytä edellinen aihe
Sivu 1 Yht. 1
Semppa.net Foorumin päävalikko  ~  Henki ja Elämä

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin

Siirry:  

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa